úterý 16. července 2013

Siligum

Mám ráda barvy. V podstatě všechny (ok, existují malé vyjímky jako třeba růžová, ale to není chyba barvy samotné, ta je ve mě! Neumím je používat...).
Podívám-li se ale na své práce, zjistím, že barva samotná mi jako vyjadřovací prostředek nestačí.
Přidám-li vzory, je to fajn, ale pořád málo!
Miluji třetí rozměr. Prostorovost. Plastičnost. I kdyby byla jen naznačena nějakou drobností...

Ráda při práci používám texturu, embosování, vrstvy papíru, drobné předměty...cokoliv, co vytvoří na podkladu onu spojnici se světem 3D!
A ano, scrapart má v tomhle ohledu hodně co nabídnout - jenže já, marnivá ;), často nemám k dispozici právě takové množství komponentů, které by se mi hodilo, často jsou drahé a hlavní problém, který běžně řeším, je nevhodná barevnost...
V takových chvílích člověka logicky napadá: kdybych tak měla možnost VYROBIT si kdykoliv sama takové komponenty, které zrovna potřebuji a v barevnosti, která by mi vyhovovala!
A to už je pak jen krok k opatření si hmoty, z níž se dělají silikonové formy. Na trhu je jich několik. Já vám představím tu, se kterou mám osobní zkušenost: Siligum.

Návod na práci s ním není nutné dlouho vysvětlovat - je to velmi jednoduché: balení obsahuje dvě nádobky s hmotou. Bílou a žlutou. Základem je smíchat požadované množství obou hmot v poměru 1:1 a vtlačit do výsledné smíchané, důkladně promnuté hmoty předmět, jeho formu si přejeme vytvořit.
(V tomto bodě doporučuji vše si předem pečlivě rozmyslet a připravit a pracovat relativně rychle - ve hmotě se okamžitě po smíchání rozjíždí chemické reakce způsobující tuhnutí. Proto je třeba nejn míchat vždy pouze množství hmoty na jednu formu, ale i vtlačení a následné úpravy doporučuji udělat co nejrychleji.)

Já jsem se takhle rozhodla vytvořit formu na hlavičky šroubků: smíchala jsem oba kousky hmoty - bílý a žlutý. Vytvořila jsem z hmoty váleček, ten přitiskla na nelepivou podložku a jednu po druhé vtlačila do hmoty hlavičky čtyř šroubů.


Hmota byla během několika minut vytvrzena a šroubky jsem opatrně vyndala.



A v tuto chvíli přichází na scénu další, tentokrát modelovací hmota (v mém případě Sculpey). Do každého dolíčku po hlavičce šroubku jsem opatrně vtlačila kuličku hmoty tak, aby forma byla vyplněna, ale ne přeplněna. Pak jsem rozehřála troubu dle pokynů výrobce silikonové hmoty a dala vše (i s formou!) péci.
(Pozn: Siligum vydrží teploty do 200°C, Sculpey se peče na 130°C.)

Úplně stejným způsobem můžete s úspěchem použít (a hlavně bez pečení ;)!) samotvrdnoucí modelovací hmotu - vmáčknete do formičky a necháte zaschnout podle pokynů výrobce (cca 24 hodin).


A hlavičky šroubků jsou na světě, vyloupnuté z formy - šlo to velmi snadno. Teď už stačí jen obarvit "výlisky" požadovanou barvou na "kovovo"...



...a použít na projektu!
Ale to zase příště. Dnes už se s vámi rozloučím a "šroubky v akci" vám slíbím na jindy. ;)
Vyzkoušejte výrobu silikonové formy, je to zábava!

15 komentářů:

  1. Tak jsem se konečně dočkala :-) Úžasný, a výsledek je parádní. Těším se na pokračování :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však já taky! :) Usilovně na tom pracuju...chci taky vychytat, jaké detaily ta hmota zládne.

      Vymazat
    2. Normálně jsi mne s tou plastelínou nahlodala. Asi ji budu nutně potřebovat, že jsem nevzala rovnou dvě :-)

      Vymazat
  2. odpadnem.... :) skvelí nápad

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neodpadávat, zkoušet, experimentovat! :) Je to zábava. :)

      Vymazat
  3. Tak tohle je moc zajímavý článek! A až zase nebudu vědět co by, tak si pořídím tuto hmotu ;-) Těším se na hotová dílka! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A hlavně, Leo: je to velice čistá práce! ;) To by Tě mělo přesvědčit.

      Vymazat
    2. No tak to je báječná zpráva! I když už malinko používám i ty špinavé techniky ;-), ale to bys měla vidět, jak vše (včetně sebe) vždycky rychle čistím :-)

      Vymazat
  4. Tak to je super, úplně mi spadla pusa dolů. Krása, jsi šikovná :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to je úžasné. Ty se Tap pustíš do všeho. :-) Jsi fakt šikovná.

    OdpovědětVymazat
  6. Odpovědi
    1. Thank you - this is worth trying! :) (...and beware: once you start there´s no stopping! You wanna try this and that and those as well... ;)...)

      Vymazat
  7. Katuan, Mileno, děkuji za milá slova (asi se začnu červenat ;)...). Opravdu to zkuste, není to vůbec složité!

    OdpovědětVymazat
  8. Super, mas skvele napadhy? Barvis adirondack? Musim vyzkouset :) nejak mi nejde vychytat barveni ala kov

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V podstatě jde využít jakékoliv akrylové barvy, klidně Adirondack, Darwi, ArteMiss či Koh-I-Noor...míchám to, jak mě zrovna napadne. :) Dokud je to "stejný chemický základ" a nepere se to, je mi jedno, co mám zrovna v ruce.

      Vymazat